スポンサーサイト

一定期間更新がないため広告を表示しています

| - | | - | - | - |
<< Tanabata | main | Meccya Holiday >>

hasil kebun

 JUGEMテーマ:日記・一般
ni hasil dari kebun cinonet makcik untuk hari ni. sebiji timun, petit tomato, daun pegaga, daun kesum dan serai. daun kesum tu kalau dibiarkan boleh jadi hutan. serai pulak masih kecil, tapi cukup la kalau nak pakai sebatang dua.

DSC_0007

daun pegaga dah selamat jadi kerabu sambal kelapa dan serai buat singgang ikan aji. daun kesum jadi ulam, timun dan tomato jadi salad untuk kids. Alhamdulillah. kenyang hirup kuah singgang. dah bertahun tak buat singgang tau. pasal kids tak makan. selalu kalau masak apa2 tanya diorang so, walaupun teringin kena letak belakang la kan list untuk mak nyer.
DSC_0008
| makanan | 18:15 | comments(9) | - | - |

スポンサーサイト

| - | 18:15 | - | - | - |
Comment
kak hani..terliur sgt tgk pegaga.lama sgt xmakan..tp sini mane ade pegaga nk cekup tanam..huhu :(

oh ya kak hani..kenapa kunyit yg nur tanam tu dh 2minggu tapi xnaik2 pon daun dia..ke salah tanam? tanam dlm pasu sbb xde tanah nk tanam.pastu pulak..daun kesum elok je hijau tetiba kuning plak daun dia..pasai ape ye..pasai tanah tak berbaja ke pasai matahari? xphm..:(
2009/07/08 10:56 PM, from nur
Salam Kak Hani.... Wahhhhh... Seronok tgk hasil kebun kak hani ni... Kat rumah lia pun bapa bercucuk tanam juga... Sekarang musim tuai jagung hampir habis... Kalau sayur2 ni... Timun dgn terung tgh lebat berbuah le... :-)
2009/07/09 9:07 AM, from rishazalia
kebun akak mmg gerekkk sehhhh!!!! ehehehe... jeles tul ader serai! pegaga!! kesummmmmmm!!! ish ishhhh.......
2009/07/09 9:43 AM, from hana
oO0Oooppppsss.. makcik ingat makcik bukak blog sendiri tadik.. hahaha.. kembar tapi tak serupe kan kak hani ;)
2009/07/09 10:57 AM, from waniey
Nur, kat Nebraska agaknya susah nak dapat kan. sabar la yer... balik Malaysia nanti semua ada.
kunyit tu dalam sangat kot. so mata dia lambat nak keluar. or sebaliknya maybe dah kekeringan. akak pun dulu tanam dalam pasu. ok jer... tapi lepas tu pupus terus. kalau tanah dinaiki kulat mmg kojol la kunyit tu. daun kesum kuning, Nur tak bagi baja ker? kalau matahari kuat sangat pun tak boleh. elok letak dibawah bayang2 pokok. tanam dalam rumah ok jer...
2009/07/09 11:16 AM, from hani
Salam Rishazalia, kebun kecik jer... pkok timun pun sepohon. kat Malaysia seronok, tanah luas. sayuran pun bermacam jenis. last year tanam jagung, manis sangat2. makan mentah pun sedap.

Ina, serai tu dah 5 tahun. benih seludup. wakakaka
nak pegaga? mai ambik :D kalau Ina dok terus kat sini akak boleh hantar benih. kalau nak balik Malaysia nanti, tak nak bagi arrr. :-P

Waniey chan, silap rumah takper, silap bed pun takper... jangan silap laki dahhhh wakakaka. bila nak mai ambik kesum. Sabtu ni violin no sensei datang rumah. klu nak tengok sensei dan mak2 rebina main, datang la. :D
2009/07/09 11:23 AM, from hani
cdap ner...nak sket lapaq gila kat cni....
orng sana sihat ka...
abah tanya awat x contact dier...
x no fon ke????
ka bil x bayaq....hahahahaha
2009/07/09 9:19 PM, from Helmy Nashariq
akak...segarnya daun kesom tue..adusss..sedap kerabu tu mkan dgn nasi panas..kalo ada kantan lagi nyummyyy
2009/07/10 2:48 PM, from fiza
Hani, lama jugak tak dapat menatap coretan hani. Saya ada berjumpa dengan Azrina kawan Hani tu. Sekarang saya dah berpindah department, sibuk sikit. Bercuti ke Malaysia? Semoga Hani masih sempat merasa buah-buahan di kampung nanti. Sekarang dah penghujung musim. Mudah-mudahan perjalanan yang panjang itu memberi seribu makna kepada Hani sekeluarga.
2009/08/06 11:07 AM, from balqis










12
--
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
--
>>
<<
--
Profile
PR
New entries
Archives
Categories
Recent comment
Recommend
PicasaAlbum
いろいろ ー 花、葉っぱ、アイミ etc....
Feedjit
Mobile
qrcode
Links
Others
無料ブログ作成サービス JUGEM